Frozen shoulder & triggerpoints

massage-2768832_1280

Frozen shoulder. Wie het ooit gehad heeft, daar ben ik er een van, weet dat het enorm belastend is om met je mee te dragen. Altijd die zeurende pijn, waar je erg moe van wordt en soms kun je zelfs je jas niet aan of uit krijgen. Gemiddeld duurt het een half jaar tot een jaar voordat mensen er werkelijk vanaf zijn, als dat al voor 100% lukt.

 

Voor mij is het alweer een hele tijd geleden, ik denk een jaar of 10 en toen wist ik niet dat men het frozen shoulder noemde. Ik ging na maanden pas naar de huisarts en kreeg toen een antibioticakuur voorgeschreven. De pijn werd heel even minder, maar kwam snel terug en daarna heb ik er nog een hele lange tijd last van gehad.

Veel artsen weten er geen raad mee en geven mensen een verwijzing naar een fysiotherapeut. Met de beste bedoelingen proberen zij jou dan te helpen om van je pijn af te komen.

We focussen ons graag op de problemen. Maar waarom kijken we niet naar de oorzaak en naar ons eigen gedrag?

Want frozen shoulder, onder de experts bekend als adhesieve capsulitis, heeft een oorzaak die makkelijker te vinden is dan de oplossing.

Valpartijen, veel autorijden met beide handen bovenop het stuur, verschillende soorten sport en kantoorwerkzaamheden waarbij je je armen niet goed ondersteunt, kunnen redenen zijn voor het ontstaan van klachten.

Indien je je schouderspier, de onderdoornspier, teveel belast door boven of voor je uit te werken en dan ook nog eens regelmatig naar achter reikt, dan ontstaan zogeheten triggerpoints. Ik noem dit zelf een stagnatie. Deze ontstaat op een andere plek dan waar jij de pijn voelt.

Het heeft te maken met je doorbloeding, het vloeien van energie die blokkeert bij het ontstaan van die stagnaties.

De plek waar jij de pijn voelt, dit is meestal aan de buitenkant van je arm ter hoogte van de schouder. De plaatsen waar het stagneert, díe moet je aanpakken. Dat kan op meerdere plaatsen zijn, maar in geval van een rozen schouder is dat meestal dus de onderdoornspier die aan de buitenkant van het schouderblad is gelegen.

Die spier moet dus goed gemasseerd worden en er moet gekeken worden naar waar eventueel meer knopen aanwezig zijn.

Het makkelijke van de onderdoornspier is dat je deze ook zelf heel makkelijk kunt masseren. Pak een tennisbal of een andere massagebal en ga tegen de muur staan waarbij je de bal over je schouder laat rollen. Volgens het boek Handboek triggerpoint therapie van Clair en Amber Davies hebben we in ons lichaam heel veel van dit soort triggerpoints. En veel ervan kunnen we heel makkelijk zelf masseren. Uiteraard is het ook heel fijn dat er masseurs en therapeuten zijn die dat ook voor je kunnen doen.

 

Waarom hebben andere mensen er geen last van en jij wel? Er spelen altijd meerdere factoren een rol bij lichamelijke klachten. Slechte voedingsgewoonten, slechte woonomgeving of stress kunnen ook oorzaak zijn van lichamelijke klachten. Klachten kunnen vooral ontstaan als we onze emoties onderdrukken. Loop je langdurig met boosheid, frustratie, angst of verdriet rond zonder dat je ze kunt uiten, dan gaat dit vastzitten in ons lichaam.

Vaak zijn we ons er niet eens van bewust dat er op die manier iets “vast” zit in ons lichaam.

Achteraf begrijpen we het vaak wel.

Ga voor jezelf dus na wat het is wat er bij jou speelt. Ruzie in de familie, een baan die niet meer bij je past, ruzie met de buren. Het kan van alles zijn.

Praat erover met mensen die dicht bij je staan of ga met een deskundige in gesprek.

Een ontspannen lichaam is een ontspannen leven. Helemaal spanningsvrij zijn we nooit, maar als je begrijpt dat pijn een communicatie is vanuit je lichaam, dan kun je stilstaan bij jezelf. Want je lichaam is het enige zekere wat je hebt in je leven. Daar zouden we met z’n allen wat zuiniger op moeten zijn.

“If you don’t like where you are, change it. 

“You are not a tree.” 

~ Jim Rohn

Afbeelding: triggerpoint-therapie.nl & Pixabay

Tekst: geïnspireerd door Handboek triggerpoint therapie van Clair Davies & Amber Davies

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s