Shiatsu, wat, hoe en voor wie?

head-650878_1280Shiatsu, het is Japans voor vingerdruk. Dit is een nieuwe benaming voor de oudste vorm van geneeskunde ter wereld. Het genezen door middel van je handen.

De behandeling kan gebeuren met manipulaties en krachtige druk, of zachtaardiger, met subtiele druk en strekkingen, of met handoplegging.

Mensen zijn vaak wel bekend met acupunctuur, maar shiatsu is waarschijnlijk ouder dan deze vorm van therapie. Wellicht zijn de acupunctuurpunten en meridianen oorspronkelijk ontdekt door aanraking.

De massage wordt uitgeoefend middels een duim of hand die druk geeft op een aantal punten op het lichaam. Hierbij is de gever ook kalm en ontspannen waardoor het weinig actief overkomt, wat wel geldt voor het verbruik van energie. Maar op een subtiel niveau ondergaat de energie van het lichaam van de ontvanger een grote verandering.

Er zijn eigenlijk maar weinig klachten die met behulp van shiatsu niet in zekere mate verlicht kunnen worden. De kundigheid van de gever is hiervan afhankelijk. Hoe groter de kracht en kundigheid van de geefster, hoe beter de resultaten zullen zijn.

Klachten ontstaan vaak in tijden van stress. Emoties die we niet uiten of te lang aanwezig zijn kunnen zich vast zetten in ons lichaam. De klachten die het meest met stress te maken hebben zijn:

  • Slapeloosheid
  • Ongerustheid of depressiviteit
  • Spierspanningen
  • Hoofdpijn
  • Spijsverteringsproblemen
  • Menstruele onregelmatigheden
  • Geringe weerstand tegen infecties

Shiatsu helpt ook bij storingen in het menselijk stelsel van spieren en botten. Het kan erg effectief zijn bij:

  • Rugpijn
  • Synovitis (chronische gewrichtsaandoening)
  • Verstuikingen en verrekkingen
  • Stijfheid in nek en schouders
  • Gewrichtspijn

Naast het verhelpen van klachten is shiatsu natuurlijk ook fijn om te ondergaan als je zogezegd in balans bent. Shiatsu werkt namelijk ook preventief en kan daardoor ervoor zorgen dat je minder vatbaar bent voor zowel intern als externe ziekmakende factoren. De meeste mensen ervaren meteen boost in hun energie!

Belangrijke voorbereiding: licht eten of minstens 1,5 van tevoren niet eten. Soepele kleding aantrekken.

Deel tekst: Shiatsu in theorie en praktijk, Carola Beresford-Cooke / Het nieuwe shiatsu boek, Paul Lundberg